۱۴۰۱/۰۹/۰۴

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه - گزارش (بخش 3)

 

دستگاه فیلترینگ و سانسور جمهوری اسلامی در حال بلاک کردن سرورهای وی پی ان در ایران است. اما این تصمیم به تازگی گرفته نشده. مدتهاست که در حال برنامه ریزی و آماده کردن زمینه اینکار بوده اند. هرچند تا الان صد در صد موفق نبوده اند اما در دستور کار دارند و بودجه های سنگینی برای اینکار اختصاص داده اند.

آنها تحت عناوین مختلف از جمله گسترش انواع جرایم علیه امنیت کشور و آسایش عمومی، همواره سعی در گسترش سانسور و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات را دارند.

در ادامه بخشی از نامه (گزارش) کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به دادستانی کل کشور را می خوانید که حدود 4 سال پیش ارسال شده است.

عدم مسدودسازی فنی فیلترشکن ها و vpn های غیر مجاز: یکی از موانع موجود در راه سالم سازی فضای مجازی عدم مسدودسازی فیلترشکن ها و تولید، توزیع و انتشار وسیع و آزادانه آن ها در فضای مجازی است. متأسفانه عدم اهتمام و تلاش کافی وزارت ارتباطات در مسدودسازی نرم افزارهای فیلترشکن موجب شده است که این نرم افزارها به راحتی در جامعه توزیع و شهروندانی که از این نرم افزارها استفاده می کنند در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، قرار بگیرند.

بنابراین ضرورت دارد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اهتمام بیشتری نسبت به مسدودسازی نرم افزارهای فیلترشکن اقدام نماید و هرچه سریعتر در اجرای طرح ساماندهی VPN و شناسایی استفاده های مجاز از شبکه های خصوصی مجازی (نظیر بانک ها ، سفارتخانه ها و شرکت های چند ملیتی که برای ارتباطات کاری خود از VPN استفاده می کنند) سایر ارتباطات غیرمجاز VPN به خارج از کشور را مسدود نماید.

علاوه بر این، با توجه به اینکه محتوای مجرمانه در تلگرام و اینستاگرام قابل فیلتر نیست، بسیاری از سایت های فیلتر شده با ایجاد کانال در تلگرام و اینستاگرام، محتوای مجرمانه خود را در این شبکه ها منتشر می کنند و عملاً این دو شبکه اجتماعی خارجی به یک ابزار فیلترشکن مؤثر برای دسترسی به محتوای مجرمانه تبدیل شده اند. با جایگزینی شبکه های اجتماعی داخلی به جای شبکه های خارجی، معضل اخیر قابل رفع می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر