۱۳۹۸/۰۴/۲۵

آشنایی با روش کار DNS server


Domain Name System یا به اختصار DNS سرورهایی هستند که وظیفه ترجمه آدرس دهی در اینترنت را بر عهده دارند و به زبان ساده مانند دفترچه تلفن عمل می کنند که برای هر شماره تلفن یک نام در نظر گرفته می شود تا برای برقراری با آن شماره نیاز به حفظ آن شماره نباشد.
هر وبسایتی دارای یک آدرس مختص به خودش می باشد که از اعداد تشکیل شده و به آن آی پی آدرس می گویند مانند 182.23.45.157 . دلیل وجود این آی پی ها این است که وب سرورها توانایی خواندن حروف الفبا را ندارند و فقط اعداد را متوجه می شوند و به همین دلیل از این آی پی ها برای آدرس دهی سایتها استفاده می کنند. اما از طرفی دیگر برای انسانها به خاطر سپردن و به یاد آوردن تمام این اعداد تقریبا غیر ممکن می باشد. فرض کنید که بخواهید آدرس سایتهای فیسبوک و یاهو و گوگل و اینستگرم را به صورت آی پی در ذهن خود حفظ کنید. به همین دلیل اختصاص یک نام برای هر سایت به صورت حروفی هم لازم است (مثال دفترچه تلفن). اما از آنجا که سرورها حروف را متوجه نمی شوند وجود یک ماشین مترجم بین کاربر و وب سرور که بتواند آدرس وبسایتی که کاربر جستجو می کند و از حروف الفبا تشکیل شده (مانند google.com) را به اعداد تبدیل کند تا وب سرور آن را متوجه شود ضروری می باشد.

DNS چطور کار می کند

وقتی یک کاربر قصد باز کردن یک وبسایت را دارد ابتدا آدرس آن سایت را به صورت حروف در مرورگر کامپیوتر خود تایپ می کند. از آنجایی که کامپیوترها فقط قادر به خواندن اعداد هستند پس سرور DNS وارد عمل می شود و آی پی مربوط به آن سایت را یافته و برای کاربر ارسال می کند تا آن وبسایت برای کاربر نمایش داده شود.
اما همیشه نیاز به ارسال درخواست به سرور دی ان اس نیست. حافظه کش دی ان اس در کامپیوترها (DNS cache) و Hosts File قابلیت ذخیره آی پی سایتهایی که کاربر قبلا آنها را در مرورگر باز کرده را دارند و باعث می شود در دفعات بعدی خیلی سریعتر آن سایت در مرورگر باز شود. اما اگر آی پی آن سایت در کش وجود نداشت این درخواست برای DNS resolver ارسال می شود.

DNS resolver یک سرور محلی می باشد که در اختیار شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) است. اگر این سرور آی پی آن سایت را در حافظه خود داشته باشد آن را برای کاربر ارسال می کند و در غیر این صورت درخواست کاربر را برای سه سرور دیگر به ترتیب زیر ار سال می کند:

ابتدا درخواست را برای Root server ارسال می کند. Root server در بالاترین ردیف دسته بندی سروهای دی ان اس قرار دارد و تعداد 13 ست از آنها در سراسر جهان پراکنده است که توسط 12 نهاد یا سازمان اداره می شود.

اگر Root server آی پی سایت مورد نظر را در حافظه کش خود پیدا نکند درخواست را برای TLD (top-level domain) ارسال می کند.
TLD وظیفه ذخیره و نگه داری از دامنه سطح بالای سایتها یا همان پسوند سایتها را دارد. مانند
.com - .net - .org
و در نهایت اگر TLD آی پی سایت را در حافظه خود نداشته باشد درخواست کاربر را برای  Name server ارسال می کند. این سرور مسئول یا در برگیرنده همه دومین هایی (domain) است که دارای آی پی آدرس هستند. و در این مرحله است که به طور قطع آی پی سایت مورد نظر یافت و برای DNS resolver ارسال می شود.
DNS resolver آی پی که دریافت کرده است را برای کاربر ارسال می کند و مرورگر آدرس این سایت را که اکنون به صورت آی پی است برای ISP آن سایت میفرستد تا بتواند آن را برای کاربر نمایش دهد. و همچنین DNS resolver این آی پی را در حافظه خود ذخیره می کند تا در دفعات بعدی اگر یک کاربر سایت مشابه را درخواست کرد نیاز به انجام مجدد مراحل بالا نباشد.


۲ نظر:

  1. عالی است ممنون

    پاسخحذف
  2. Bizdownloader is good website to download youtube videos, Facebook Videos, twitter videos, Instagram photos and videos, dailymotion videos, vimeo videos, vk videos from the below website https://bizdownloader.com/

    پاسخحذف