۱۳۹۲/۰۲/۳۰

با نزدیک شدن انتخابات اینترنت به «کُما» می رود


 این عنوانی است که بخش فارسی صدای آمریکا به نقل از خبرگزاری فرانسه منتشر کرده است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران از قول کاربران و کارشناسان اینترنتی می نویسد: در حالی که کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری در ایران مانده ، حکومت جمهوری اسلامی، اندیشناک از اعتراض های خشونت بار خیابانی انتخابات پیشین، که با انتشار اعمال تقلب در انتخابات توسط شبکه های اجتماعی صورت گرفت، کنترل بر اینترنت را هرچه شدیدتر می کند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه با آن که مسئولان این ادعا  را رد می کنند، اما توضیحی نیز برای علت کند شدن سرعت اینترنت ارائه نمی دهند.
به گفته رسانه های ایران نه فقط شرکت ها و بانک ها که حتی سازمان های دولتی نیز از قطع اینترنت در امان نمانده اند.
روزنامه قانون در گزارشی در این باره نوشته است :«اینترنت در حالت کُما به سر می برد.» و می افزاید«چنین چیزی فقط می تواند درایران روی دهد: که وقتی انتخابات می آید، اینترنت می رود».
به نوشته خبرگزاری فرانسه،  شبکه های اجتماعی فیس بوک، توییتر، یوتیوب و هزاران شبکه غربی دیگر، از هنگام تظاهرات عظیم خیابانی که به دنبال انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری صورت گرفت، به سانسور گرفتار شده اند.
اعتراض ها که با سرکوب شدید حکومت روبرو شد و شمار گسترده ای از بازداشت ها و حتی مرگ عده ای را درپی آورد، با استفاده از  اینترنت  پاگرفت و گسترش یافت و از همین رو، به گفته ناظران، مقام های ایران برای پیشگیری از تکرار آن حوادث اینترنت را خفه می کنند.
یک فروشنده دی وی دی که نسخه های بی مجوز فیلم های غربی را بر اینترنت پیاده می کرد، حال می گوید:« دیگر باید از خیر دانلود کردن بگذرم. هر دقیقه یک بار پهنای باند متوقف می شود.»

یک مدیر خدمات اینترنتی در تهران می گوید شرکت او نتوانسته است شکایت های کاربران از کند بودن اینترنت را رفع کند. او می گوید بویژه دسترسی به صفحات دارای HTTPS  كه از پروتکل امنیتی برخوردارند، تقریبا ناممکن است.
او می گوید «به دلیل کندی اینترنت جست و جو در شبکه بسیار مشکل شده است. حتی خواندن ایمیل ها مرارت بار است»؛ و می افزاید:«بعضی وقت ها بارکردن یک صفحه امن گوگل لحظات طولانی وقت می گیرد».
به نوشته خبرگزاری فرانسه،  این شخص نیز مثل بقیه کسانی که در این گزارش با خبرنگار این خبرگزاری گفت و گو کرده اند، از بیم مجازات نخواست نامش ذکر شود.
اما مشکل فقط به کندشدن سرعت منحصر نمی شود. بلکه  درکشوری که حاکمانش می کوشند مردم را از دیدن و خواندن هرآنچه به نظرشان «نامناسب» است محروم کنند، بر دستیابی مردم به هرگونه اطلاعات تاثیر می گذارد.
چند روز پیش یک وب سایت ایرانی اعلام کرد که آخرین نرم افزار بازمانده ای که کاربران را قادر به دورزدن فیلترها می کرد «عملاً دسترس ناپذیر شده است».
از جمله این فیلتر شکن ها «شبکه مجازی خصوصی» یا «وی پی ان» است که عبور از فیلترها را امکان پذیر می کند.
وی پی ان از پروتکل هایی استفاده می کند که کاربران را به خارج از ایران مرتبط می کنند و به این ترتیب، گویی که کامپیوتر در کشوری دیگر باشد، از فیلترها عبور می کند.
از جنبه نظری مسدود شدن این پروتکل ها سرعت را هم کند می کند.
استفاده یا فروش وی پی ان در ایران ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است؛ با این بهانه که فضا را ناامن و مواد مستهجن، مجرمانه یا از نظر سیاسی خشونت بار را دسترسی پذیر می کند.
رمضان علی سبحانی فرد، رئیس کمیسیون ارتباطات مجلس می گوید وی پی ان در اسفندماه سال ۱۳۹۰ مسدود شده و همین امر باعث کندی سرعت اینترنت شده است.
او دراین باره توضیح بیشتری نداده است.
مقام های ایران از اعلام رسمی ممنوعیت های جدید خودداری می کنند اما مقام های پیشین و رسانه ها شورای عالی سایبری را مسئول این اقدام ها می دانند.
وظیفه این شورا که در مارس ۲۰۱۲ (اسفند ۱۳۹۰) تشکیل شد، حراست ایرانیان از «خطرهای» اینترنتی، در عین امکان پذیرکردن «حداکثر استفاده از امکانات آن» است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، وزارت فن آوری اطلاعات و ارتباطات جمهوری اسلامی درخواست های این خبرگزاری را برای مصاحبه بی پاسخ گذاشت.
شکایت ها درباره اینترنت با نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران افزایش می یابد. اما مسئولان وجود هرگونه رابطه بین این دو امر را انکار می کنند. علی حکیم جوادی، معاون وزارت ارتباطات، گفته است:«سرعت اینترنت به عوامل زیادی مربوط می شود اما نزدیک شدن انتخابات قطعا جزو این عوامل نیست.»
هرچند سخنان او نتوانسته است از نگرانی های حدود ۳۴ میلیون کاربر اینترنتی از جمعیت ۷۵ میلیونی ایران بکاهد.
علی، مهندس کامپیوتر، می گوید:« حتی اگر بخواهم این حرف را باور کنم،باز هم نمی توانم این هم زمانی را ندیده بگیرم».
ناظران می گویند قطع ها واختلال های اینترنتی همچنین با اعلام ایجاد «شبکه اینترنت ملی» نیز مرتبط است که گفته می شود سریع تر و امن تر بوده، از مطالب «مستهجن» نیز عاری و پاک است.
منتقدان می گویند این «شبکه اینترنت ملی» که هنوز ناتمام است، در صورت راه اندازی می تواند ایرانیان را در معرض  نظارت و تجسس دولت قرار دهد. به گفته آنان وی پی ان ملی که در اسفند ماه راه اندازی شده می تواند نمونه آزمایشی آن باشد.

به گفته کاربران، این سرویس وی پی ان دولتی که تنها می تواند با قیمت ماهانه ۴ میلیون ریال( حدود ۱۱۵ دلار) مورد استفاده شرکت ها قرار گیرد، وقتی به  برخی از وب سایت های دست چین شده جهانی مرتبط می شود، سرعت نسبتا بیشتری دارد.
قیمت وی پی ان غیرمجاز  حدود ۵۰ دلار در سال است.
یکی از کاربران اینترنتی که نگران تعدی به حریم خصوصی خود است، می گوید: «درواقع می تونید با این وی پی ان کارتون رو پیش ببرید اما درست مثل اینه که به دولت پول بدهید که جاسوسی تون را بکنه».
این شبکه «اینترانت»، از جنبه نظری می تواند رژیم را قادر به بستن اینترنت در موقعیت های حساس کند و یا سرعت آن را آن قدر کُند کنَد که استفاده از آن تقریبا ناممکن شود.
مسئولان تاکید می کنند که شبکه ملی درکنار اینترنت کار خواهد کرد.
و یک دیپلمات غربی مقیم تهران هم که به شرط ناشناس ماندن سخن می گفت در این باره ابراز تردید می کند.
این دیپلمات می گوید: «احتمال نمی رود که تهران بخواهد محدودیت بیشتری تحمیل کند. زیرا به این ترتیب  استفاده از اینترنت برای مردم، شرکت ها و حتی سازمان های دولتی که کارشان بر اینترنت متکی ست، غیر ممکن می شود». 


منبع:
http://ir.voanews.com

۳۱ نظر:

  1. خودت هم به كما ميرى آقاى افشين محمدى

    پاسخحذف
  2. سلام
    حواست جمع باشه این نظر بالا سوپر مشکوکه!
    آقا این سایت حتی با ترکیب 2 فیلترشکن هم برای من یاز نمیکنه به نظرتون چه تکنولوژی روش پیاده کردن؟
    ccbill.com

    پاسخحذف
  3. اون سایت با فری گیت تونل F باز میشه

    پاسخحذف
  4. دوباره همه فیلتر شکنا بسته شد ، هیچی کار نمیکنه نه سایفون نه فری گیت نه هات اسپیلد

    پاسخحذف
  5. واسه من تا امشب ترکیب فریگیت و هات اسپات جواب میداد..
    شبی اون دو تا از کار افتادند
    سایفون هم کاملا از کار افتاده..
    همه پروتکل ها و وی پی ان ها هم کار نمیکنند..
    بارها امحان کردم... sstp هنوز قطعه..
    متاسفانه هر کری فکرشو بکنید کردید همه روشهای حرفه ای

    ولی خیلی مسخره هست با اولتراسرف تونستم فقط بیام.. اخه همه ای پی پورت های 443 هم کار نکردند
    بعد از چند ساعت نمیدونم چرا فقط اولتراسرف داره کار میکنه.. البته سرعتش خیلی کمتر از هات اسپات و سایفون و فریگیت هست
    من اینترنت دو مگ واقعی دارم ولی نمیدونم چطوریه سرعتم معمولی عالی هست.. یعنی همه سایتهای باز خارجی سریع باز میکنم.. از همه سایت های دانلود خارجی سرعت دانلودم بالای 200 کیلوبایت هست.. ولی هیچ فیلتر شکنی کار نمیکنه جز اولتراسرف..
    تا دیشب فریگیت و هات اسپات عالی بود.. شایدم دوباره کار کنه.. مرسی

    پاسخحذف
  6. همه فیلتر شکنا از کار افتاد حتی اون روشای جدید تونل و آی نت و اینام کار نمیکنه ، وصل میشن ولی سایت باز نمیکنن .فک کنم ربط به تایید صلاحیت کاندیداها داره ..منم الان با ASProxy اومدم .ولی سرعتش زیاد جالب نیس

    پاسخحذف
  7. همه از کار افتاد که،یه راهی‌ پیدا کنید،یا راهی‌ پیدا کنیم....آخه چه وضعشه،حتما یه راهی‌ هست...

    پاسخحذف
  8. با سایفون اومدم..سرعتش افتضاحه.اما کار میکنه.ممنون

    پاسخحذف
  9. نظرهای بالا تایید میشه.هیچی دیگه کار نمی کنه.چرا کسی فکری نمی کنه؟ تمام تاریخمون و اسلام رو با این خفت به گند کشیدیم...

    پاسخحذف
  10. من هیچ دینی ندارم ولی میدونم خدا وجود داره و خوبه خدا نابود کنه هرچی آخوند روی کره زمینه الان نمیتونم با اینترنت بازی کنم لیست سرورهارو نمی یاره فیلتر شکن ها هم از کار افتاده صبح کار میکردن خدا ادمو آزاد آفریده هیچکس حق نداره آزادی بقیه آدمهارو بگیره

    پاسخحذف
  11. سایفون و فریگیت واسه من هیچ رقمه کار نکرد
    با بدبختی اومدم بعد از دقیقا نیم ساعت
    سرعتم حالت عادی عالیه ولی با همه روشها و .. سرعتم میاد اونقدر پایین..
    الانم با اولتراسرف فقط میتونم کارکنم و بس..
    ای پی پورت 443 هم سرعتش حداکثر 50kb نمیشهیعنی افتضاح

    پاسخحذف
  12. دوستان اینطوری که نظر میگذارید گویا مجدد فیلترشکنها دچار مشکل شده اند. درسته؟ الان با چه فیلترشکنی اومدید و چطور کار میکنه؟

    پاسخحذف
  13. با ASProxy وصل شین کار میکنه سرعتشم خوبه ولی واسه رفرش کردن صفحات یه کم دیر عمل میکنه . یه کم دنگ و فنگ داره باید ثبت نام کنین .تو دفترچه راهنماش هست .

    پاسخحذف
  14. من هیچ دینی ندارم ولی میدونم خدا وجود داره و خوبه خدا نابود کنه اسلامو با تمام آخوندهای روی کره زمین میخوام با اینتذنت بازی کنم لیست سرورهای بازی رو نمی یاره خدا آدمو آزاد آفریده کسی حق نداره آزادی بقیه آدمهارو بگیره

    پاسخحذف
  15. فیلتر شکنا اکثرشون به شدت کند شدن و عملا غیر قابل استفاده ،کلا ترافیک encrypt شده به شدت کند شده و سایت هایی مثل gmail هم باز نمیشوند.

    پاسخحذف
  16. ASProxy کار میکنه .این قطعی ها به احتمال زیاد به اعلام نتیجه تایید صلاحیتا ربط داره

    پاسخحذف
  17. asproxy سرور میخواد سرور چطوری براش بسازیم آیا سرور عمومی داره خودش؟

    پاسخحذف
  18. دوستان یک نکته و دقت کردید؟
    البته تجربه هر کسی در هر مکانی متفاوت هست و نمیشه یه نسخه واسه همه پیچید..
    در حالت عادی سرعت اینترنت خوبه پینگ هم بالا نیست
    یعنی همه سایت های خارجی که فیلتر ندند و https نیستند با سرعت باز میشن.. در دانلود کردن از سایت های خارجی سرعت خوبی داریم ... ولی https چند ثانیه کار میکنه و گاهی کار نمیکنه.. یعنی برای سرچ گوگل شاید چند بار باز نشه یک بار هم با تاخیر و سرعت کم باز کنه...

    واسه من فریگیت و سایفون و.. اصلا کار نمیکنه .. فقط پورت 443 با سرعت خیلی کم به زور و هزار بدختی کار میکنه..
    نرم افزار الوتراسرف که دوستی گفتند در بالا هم کار میکنه ولی یک دقیقه میشه وصل بشه.. فقط خوبیش این هست تند تند دنبال سرور جدید پیدا میکنه.. من نمیدونم چرا فریگیت اف تو نل و.. بقیه هیچ کدوم اصلا سر سوزن دیگه حتی وصل نمیشن.. البته برای بعضی شاید به سختی کار کنند..
    اولترا سرف همیشه سرعتش خیلی پایین هست حدود همون سرعت دایل آپ یا فوق دوبرابر..
    الان دیگه با این سرعت کم فیلتر شکن ها نمیشه یوتیوب و .. رفت

    ولی بازم میگم عجیب این هست بدون فیلتر شکن برای من همه سایت های باز خارجی با سرعت خوب کار میکنند//
    سرعت اینترنت و کم نکردد بلکه فناوری فیلترینگ و بطور هوشمند واقعا متاسفانه بهبود دادند..
    روز به روز متاسفانه مسئولین استبداد و دیکتاتوری با ازمایش و تکنولوژی بالا واقعا دارند همه نوع فیلتر شکن و.. از کار میندازند بدون اینکه سرعت کلی اینترنت و خیلی بخوان بازی بدند یا حتی مثل اوایل قطع و وصلش کنند
    کافیه از سایت های فیلتر نشده خارجی دانلود کنید.. بدون قطعی و نوسان سرعت
    یا فیلمهاشون و نگاه کنید بدون قطعی..
    ولی به محض ورود یکی از روش ها یا پروتکل ها یا پورت هایی که فیلتر شکن ها احتمالا بر اون اساس کار میکنند همه چیز به ناگهان تغییر پیدا میکنه..
    شاید هنوز بشه از وب پراکسی استفاده کرد ولی این وب پراکسی ها معمولا با بسیاری از سایت ها واقعا مشکل اساسی دارند و برای دانلود منیجر با مشکل برخورد میکنیم..
    امیدوارم جهان ازاد با توجه به این وضعیت و نوع تکنولوژی استبدادی ایران اسلامی!! برنامه یا راهکارهایی ارائه بده که مختص نوع فیلترینگ ایران باشه.. و همه صاحبنظران این عرصه هم اخرین روزنه ای که جمهوری اسلامی به هر حال ممکنه باز بزاره و برای دور زدن فیلترینگ استفاده کنند.. حتما تا زمانی که ایران اینترنتش با دنیای خارج قطع نشده راهی برای دور زدن فیلترینگ هست
    شاید به این راحتی ها نتونند کلا بیخیال اینترنت ازاد بشن.. یعنی فعلا شرایط طوری نیست کلا اینترنت و اینترانت کنند مگر شرایط فوق حاد که کل اینترنت و حتی قطع کنند.. پس تا اون موقع با توجه به اینکه فقط بطور هوشمندانه راه های فیلترشکن ها رصد و اختلال درست میشه باید این موارد و مد نظر داشت
    در ضمن گاهی اختلال های اینترنت همگانی نیست.. مثلا در شهرهای مرکزی و بیخطر مثل یزد کرمان .. کمتر اختلال اینترنت هست
    گاهی در منطقه مخابراتی خاصی به علت وفور مشترکین اختلال بیشتر هست
    گاهی نوع شبکه های کابل و .. در ناحیه خاصی مزید علت هست.. ولی عموما انچه به نظر میاد اکثر اوقات از فیلترینگ اسم برده میشه .. به مرور نوع هوشمندانه فیلترینگ هست نه اختلال کلی در همه شبکه اینترنت..
    پس تا زمانی که ارتباط با اینترنت جهانی هنوز باز هست.. در نتیجه راهی هم برای دور زدن این فیلترینگ باید باشه.. ولی این مهم فقط با توجه به برنامه ای خاص برای نوع فیلترینگ خاص ایران مقدور هست.. بسیاری از نرم افزارهای ضد فیلترینگ یا برای چین ساخته میشن یا اصولا از روشهای عمومی پنهان سازی استفاده میکنند.. شاید باید دقت بیشتری خرج بشه..
    با سپاس
    ازادی فیلتر شدنی نخواهد بود

    پاسخحذف
  19. سایفون و فری گیت و هات اسپات از کار افتادن و من توانستم با کی پروکسی گذر کنم! توی 2 هفته پیش هم اینگونه بود.

    پاسخحذف
  20. خدا نمرده.خدا زنده است وداره مبینه.اگه کسی هم زورش به ستمگر نرسه مثل فرعون آب از وسط باز می شه اونو می بلعه و بعد آب بسته می شه.اینا که دیگه از فرعون قوی تر نیستن.به امید خدا نه هیچ کس دیگه.

    پاسخحذف
  21. جناب ایران پروکسی عزیز در اصفهان با وایمکس ایرانسل 128 کیلوبایتی این فیلترشکن ها به ترتیب اولویت خوب تا بد کار می کنند. به جون مادرم :
    1-TunnelGuru_64Bit با پروتکل ICMP
    2-PD-Proxy با پروتکل ICMP
    3-Kepard
    4-Expat Shield
    5-SoftEther VPN Client Manager
    6-ASProxyWing
    7-Your Freedom
    8-Tor
    9-Kproxy Agent
    10-psiphon3
    11-Free gate
    12-UltraSurf

    پاسخحذف
  22. سلام علیکم

    از ایران پروکسی عزیز خواهش میکنم نظرات حاوی فحش رو حذف کنن...

    بالایی من هر کی هستی خاک بر سرت!!!!!
    بلد نیستم مثل تو فحش بدم. پس دعا میکنم عاقبت بخیر بشی و خداوند راهنماییت کنه...
    لطفا دوستان اسلام را با حکومتی که فقط نام اسلام را به یدک میکشه قاطی نکنن!!


    با احترام

    پاسخحذف
  23. هیچ فیلتر شکنی کار نمیکنه ،همه عملا از کار افتادن

    پاسخحذف
  24. مسئولین میگن که کند شدن سرعت اینترنت ربطی به انتخابات نداره و تقصیر ما هم نیست!

    پس من میگم «اونجای خواهر و مادر دروغگو»

    و از همه میخوام که حال مسئولین محترم رو این مدلی بگیرن...

    پاسخحذف
  25. شما چه پای صندوق رأی بروید یا نروید جلیلی رییس جمهور ایران اسلامی خواهند شد و اینترنت را هم ملی خواهند نمود تا شاهد یک کشور مطلقا اسلامی و مذهبی باشیم آرزویی که هفتاد میلیون ایرانی دارند. ایرانی اسلامی با دکتر سعید جلیلی

    پاسخحذف
  26. خدا کنه امریکا بیا وحمله کنه واین اشغال ها رو با خاک یکسان کنه اگه ما زیر نظر امریکا باشیم خیلی بهتراز این اشغال هاست

    پاسخحذف
  27. تونل f رو در فری گیت بزنیذ...برای من که کار افتاده البته شایدم بازم فرداش همین تونل از کار بیوفته :))))

    پاسخحذف
  28. با سلام و تشکر از دوستان
    پیامبر اسلام می فرماید زکات علم نشر دادن آن است.
    عزیزان مطمئن باشید کسی نمی تونه جلو علم و دانش تکنولوژی رو بگیرد من قبلا اگر به مطلب مهم و سازنده ای می رسیدم اونو واسه خودم حفظ می کردم و سعی میکردم ته اصطلاح به کسی نگم که به اصطلاح کامپیوتری ها سرور شلوغ نشه! ولی این موضوع چندتا بدی واسه من داشت یکی تینکه احساس تنهایی می کردم حس می کردم از اجتماع دور شدم دومن اینکه اطلاعاتم آپدیت نمیشد چون منتشر کردن یک مطلب مفید باعث همفکری بیشتر و رسیدن به راههای بهتر میشه پس ازون به بعد تصمیم گرفتم به هر مطلب مفیدی بر خوردم سعی کنم با ذکر منبع که حقوق مولف ضایع نشه اونو به اشتراک بزارم تا همه دوستان استفاده کنن :)

    پاسخحذف
  29. درود ایران پراکسی
    سرویس جیمل دچار اختلال شده حتی با استفاده از فیلترشکن ها و وب پراکسی ها هم نمیشه، راهنمایی لطفاً ؟!

    پاسخحذف
  30. free gate راباز کنید بعد از وصل شدن اینترنت اکسپلور را ببندید حالا فایر فاکس را باز کنید و مثل من از دنیای مجازی حال ببرید

    پاسخحذف