۱۳۹۱/۱۲/۲۴

گزارشگران بدون مرز: ایران جزو پنج کشور جاسوس اینترنت است

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار گزارشی تازه پنج کشور که ایران نیز جزو آنان است را به عنوان «دشمن اینترنت» معرفی کرده و گفته است که این کشورها با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، «جاسوسی‌» علیه روزنامه‌نگاران و مخالفان را افزایش داده‌اند.
گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است گزارش خود را روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند منتشر کرد و نوشت که سوریه، چین، ایران، بحرین، و ویتنام به طور پیوسته علیه روزنامه‌نگاران و مخالفان «جاسوسی» می‌کنند.


این گزارش می‌افزاید که «این کشورها در ماه‌های اخیر با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته شرکت‌های خصوصی، بر نظارت‌های اینترنتی خود افزوده‌اند.»
در این گزارش آمده‌است که کشورهای یادشده «به نظارت فعال و ورود غیرقانونی به شبکه‌های کامپیوتری خبرنگاران در اینترنت دست زده و با این کار آزادی گردش اطلاعات و حقوق بشر را به شدت نقض می‌کنند.»
به نوشته این گزارش، «حملات سایبری این دولت‌ها و رخنه به رایانه‌ها از جمله استفاده از بدافزار علیه مخالفان و شبکه‌هایشان توسط این دولت‌ها رو به افزایش داشته است.»
گزارشگران بدون مرز این گزارش را همزمان با «روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری» منتشر کرده و نوشته که در حال حاضر ۱۸۰ نفر در سراسر جهان به خاطر ارسال خبر در اینترنت در زندان به‌سر می‌برند.

«مزدوران عصر دیجیتال»
سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش خود فهرست دیگری از پنج «شرکت دشمن اینترنت» منتشر کرده که به گفته این سازمان «مزدوران عصر دیجیتال» هستند و محصولاتی را به دولت‌ها می‌فروشند که برای نقض حقوق بشر و آزادی اطلاعات کاربرد دارند.
این گزارش می‌نویسد که شرکت‌های نام‌برده عبارتند از «گاما، تراویکور، هکینگ تیم، ایمسیس، و بلو کوت» و یادآور می‌شود که این فهرست هنوز کامل نیست و قرار است طی ماه‌های آینده نام شرکت‌های دیگری به آن اضافه شود.
گزارش یاد شده این شرکت‌ها را متهم کرده که با علم بر اینکه محصولاتشان می‌تواند برای مقاصد ضد حقوق بشری استفاده شود این محصولات را به کشورهای یادشده فروخته‌اند.
این گزارش محصولات یادشده را به دو دسته «تجهیزاتی که برای پایش فعالیت‌های اینترنتی در مقیاس وسیع کاربرد دارند» و «جاسوس‌افزاری که افراد مشخصی را هدف قرار می‌دهد» تقسیم می‌کند.
گزارشگران بدون مرز در گزارش خود ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به خاطر ممنوعیتی که برای صدور نرم‌افزار جاسوسی به ایران و سوریه وضع کرده‌اند ستوده اما اضافه می‌کند که باید جلوگیری از این جاسوسی‌ها «رویکردی هماهنگ‌تر» اتخاذ شود.
به نوشته این گزارش، شرکت آمریکایی «بلو کوت» در اواخر سال ۲۰۱۱ محصولات فیلترینگ وب تولید کرده که با وجود تحریم‌های آمریکا به دست رژیم سوریه رسیده است.
«فقدان قوانین لازم و نظارت کافی بر دادوستد این "سلاح‌های دیجیتالی" دست رژیم‌های تمامیت‌خواه را باز گذاشته تا روزنامه‌نگاران منتقد و خبرنگاران شهروندی را شناسایی کرده و به تعقیب آنها بپردازند.»


برگرفته از رادیو فردا
http://www.radiofarda.com


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر