۱۳۸۸/۰۳/۲۴

آيا من بلوكه يا فيلتر شده‌ام؟

در بيشتر كشورها، سانسور دولتي اينترنت امري مخفي نيست، همانگونه كه در كتاب دسترسي ممنوع: تمرين و سياست فيلترينگ سراسري اينترنت، تهيه شده توسط رونالد دلبرت، جان پالفري، رافائل روزينسكي و جاناتان زيترين (http://opennet.net/accessdenied) آمده است. وقتي كه يك سايت عمومي بلوكه مي‌شود، تمايل به دانستن آن در همه كشور وجود دارد.

اما بطور كلي، تشخيص اينكه آيا كسي شما را از دسترسي به يك وبسایت يا ارسال اطلاعات به سايرين محروم مي‌كند، كار مشكلي است. وقتي سعي مي‌كنيد به يك سايت بلوكه شده وارد شويد، ممكن است يك پيام خطاي معمولي ببينيد يا چيزي نبينيد... گاها چنين به نظر مي‌رسد كه سايت به دليل مشكلات فني در دسترس نيست.

برخي سازمانها، بطور خاص OpenNet Initiative (http://opennet.net)، از نرم‌افزاري براي آزمون دسترسي به اينترنت در كشورهاي مختلف استفاده مي‌كنند و مي‌فهمند كه بخشهاي گوناگون چگونه بر سر دسترسي به مصالحه رسيده‌اند. برخي اوقات اين كار بسته به ميزان دغدغه‌هاي حاكميتي مشكل يا حتی خطرناك است.

كشورهايي هستند كه بي شك بخشهايي از اينترنت را بلوكه مي‌كنند. در عربستان سعودي، تلاش براي مشاهده يك سايت جنسي منجر به نمايش پيامي از سوي دولت مي‌شود كه بلوكه بودن سايت و دليل آن را نمايش مي‌دهد. يكي از معمولي‌ترين نشانه‌هاي سانسور در كشورهايي كه بدون اخطار بلوكه مي‌كنند اينست كه تعداد زيادي سايت كه داراي محتواي شبيه به هم هستند براي مدتي طولاني قابل دسترس نيستند، به جز مواقع اقدام متقابل مانند انتقال به يك نام دامنه جديد. ديگر اينكه موتورهاي جستجو درباره موضوعهاي معيني نتايج بي‌استفاده برمي‌گردانند و يا چيزي برنمي‌گردانند. اين موارد ممكن است به مسايل جنسي، قمار، مواد مخدر (شامل الكل) يا ساير فعاليتهاي غيرقانوني يا تحركهاي سياسي يا مذهبي كه خطرناك به نظر مي‌رسند (براي مثال سايتهاي نئونازي در آلمان بلوكه مي‌شوند.) مربوط شوند.

همچنين فيلترينگ و بلوكه كردن به دلايل مختلفي انجام مي‌شود كه ارتباط چنداني با سياست ندارد. ممكن است والدين اطلاعاتي را كه به فرزندانشان مي‌رسد فيلتر كنند. سازمانهاي زيادي از مدارس گرفته تا شركتهاي تجاري تا ارتش آمريكا به منظور جلوگيري از ارتباطهاي خارج از نظارت، استفاده از زمان و سخت‌افزار شركت براي استفاده شخصي، تخطي از حق مالكيت و يا استفاده بيش از حد از منابع شبكه، دسترسي به اينترنت را محدود مي‌كنند.

برگرفته از sesawe

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر