۱۴۰۰/۰۹/۱۱

تعریف وب سطحی، وب پنهان و دارک نت

Surface net, deep net, and darknet

اینترنت برای کاربرانش معنا و تعاریف مختلفی دارد. برای عده ای اینترنت یعنی مرورگر گوگل کروم و برای عده ای دیگر یعنی شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستگرام. اما اینترنت چیزی فراتر از آن است که ما تجربه کرده ایم و همه آن از طریق موتور جستجو قابل دسترسی و مشاهده نیست. اینترنت یک شبکه جهانی از کامپیوترهای به هم متصل است و فقط حاوی وب (www) نمی باشد. بلکه همچنین حاوی سرویسهای ایمیل، مسنجرها، سیستم های اشتراگ گذاری فایل، سرویس مدیا و . . . می باشد.
محتویات اینترنت به سه دسته تقسیم می شود.

1. وب سطحی یا قابل مشاهده (Surface web): شامل آن بخش از محتویات وب می باشد که در دسترس عموم قرار دارند و با یک موتور جستجو می توان به آنها دست یافت. مانند یوتیوب، یاهو، ویکی پدیا و بیش از یک بیلیون وبسایت دیگر. که این مجموعه کمتر از پنج درصد از محتویات وب را تشکیل می دهند و بخش بزرگی از اینترنت برای عموم کاربران نامرئی و غیر قابل دسترس می باشد.

2. وب پنهان یا عمیق (Deep web): این بخش بسیار بزرگتر از وب سطحی است و شمارش دقیق سایتها و دیتاهایی که در این بخش قرار دارند تقریبا غیر ممکن است. وب پنهان به بخشی از وب اشاره دارد که توسط موتورهای جستجو قابل دستیابی نیستند و اکثر محتوای موجود در آن برای کاربران قابل دسترس نیست. مانند اطلاعات تجاری شرکتها، فایلهای شخصی، محتویات ایمیل و مسنجرها
، برخی گزارشهای دولتی و پایگاه داده ها (database)
 
3. دارک نت (Darknet): دارک نت هم مانند وب سطحی از مجموعه ای از وب سایت ها تشکیل شده است. با این تفاوت که در دارک نت سایت ها و فعالیتهای غیرقانونی نیز مانند سایت های فروش مواد مخدر یا فروش غیر قانونی اسلحه وجود دارد و تفاوت دیگر آن این است که با مرورگرهای معمولی قابل دستیابی نیستند و تنها با استفاده از مرورگر تر می توان آنها را جستجو کرد.
ورود به دارک نت غیر قانونی نیست اما بعضی از فعالیتها در محیط دارک نت می تواند غیر قانونی باشد و مجازات دارد. اینکه دارک نت خطرناک است یا مفید بستگی به خود کاربر و استفاده ای که از آن می کند دارد. در دارک نت هم روزنامه نگاران و فعالین اجتماعی و سیاسی فعالیت می کنند و هم خلافکاران. در این محیط می توان هم نرم افزار دانلود کرد و هم اقدام به خرید موارد مخدر یا اسلحه کرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر