۱۳۹۱/۰۱/۰۴

فروش تجهیزات پیشرفته‌ شنود و فیلترینگ اینترنت توسط چین به ایران

خبرگزاری هرانا - یک شرکت چینی تجهیزات پیشرفته‌ی شنود و فیلترینگ اینترنت به ایران فروخته است. محمود تجلی‌مهر کارشناس آی‌تی می‌گوید این تجهیزات باید وارد لیست تحریم‌ها شوند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، ۱۳۰ میلیون دلار معادل ۹۸ میلیون یورو مبلغ قراردادی است که در سال ۲۰۱۰ بین ایران و چین برای فروش تجهیزات پیشرفته‌ی شنود و فیلترینگ اینترنت بسته شده است.
رویترز نیز گزارش داده است که شرکت چینی «زتی» که طرف این قرارداد است با چند شرکت آمریکایی نیز همکاری می‌کند.

بر اساس گزارش بی بی سی، این تجهیزات برای شنود تلفن ثابت، موبایل و ارتباطات اینترنتی استفاده می‌شود و بخشی از یک قرارداد ۹۸. ۶ میلیون یورویی، بین دو شرکت مخابراتی ایرانی و چینی است.

پیشتر سازمان‌های مدافع حقوق بشر از شرکت‌های بین المللی و بنگاه‌های اقتصادی‌ای که «با فروش و صادرات ابزارهای مورد استفاده در سانسور و تعقیب» با دولت ایران همکاری می‌کنند، انتقاد کرده بودند.

دیپلمات‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل نیز نزدیک به دو ماه پیش بر سر ممنوع کردن فروش تجهیزات مخابراتی که احتمال داده شده دولت ایران برای کنترل مخالفانش استفاده کند، به توافق اصولی رسیده بودند.

دویچه وله به نقل از محمود تجلی مهر، مدیر پیشین یک پروژه مخابراتی در ایران، نوشته است که تجهیزات فروخته شده این شرکت چینی به ایران «فراتر از کنترل فعالیت‌های اینترنتی شهروندان ایرانی است.»

وی که با شرکت‌های مخابراتی چینی و اروپایی کار کرده، افزوده است: ردیابی کاربران، جلوگیری از صدا و پیام الکترونیکی، توقف ارسال نامه‌های الکترونیکی، چت و دسترسی به وبسایت ازجمله قابلیت‌های این سیستم جاسوسی است.

۱ نظر:

  1. جاسوسی یک دولت از مخالفانش چیز بسیار بدی است اما جاسوسی کل کشورهای دنیا عیب نیست نمی دانم که (یک بام و دو هوا) تا کی ادامه دارد

    پاسخحذف