۱۳۹۰/۰۹/۱۵

معرفی نرم افزار فیلترشکن تور . . . مسیریابی پیازی – تبادل اطلاعات به صورت ناشناس



تور شبکه‌ای است از تونل‌های مجازی که به افراد و گروه‌ها اجازه می‌دهد تا امنیت و حفاظت از حریم خصوصی خود را در اینترنت تقویت کنند. همچنین تور تهیه‌کنندگان نرم‌افزار را قادر می‌سازد تا ابزارهای ارتباط جدیدی بسازند که دارای قابلیت‌های حفاظت از حریم خصوصی باشند. تور بستری فراهم می‌کند برای اینکه طیفی از نرم‌افزارهای مختلف به افراد و سازمان‌ها امکان تبادل اطلاعات روی شبکه‌های عمومی بدهند، بدون اینکه حریم خصوصی‌شان در معرض خطر قرار گیرد.

شبکه تور توسط ۲۵۰۰ نفر داوطلب در کشورهای مختلف بوجود آماده و بزرگترین شبکه ناشناسی در دنیا میباشد. این افراد با اجرا کردن نرم افزار تور (بازپخش کننده) در منزل، مدرسه و حتا محل کار خود این شبکه را گسترش میدهند. تور نرم افزاری آزاد است. به این معنی که می‌توان آن را آزادانه و بدون محدودیت، به هر منظور استفاده، مطالعه و بررسی نمود و یا تغییر داد. به همین دلیل هر کسی که بتواند این شبکه را از هر لحاظی بهتر کند میتواند به راحتی علم و دانش خود را برای خدمت به بشریت به کار گیرد.

افراد به دلایل مختلفی از تور استفاده می‌کنند. بطور مثال از ردیابی خود و خانواده‌شان توسط سایت‌ها جلوگیری کنند، به سایت‌های خبری دسترسی پیدا کنند، و از خدمات پیام‌رسانی اینترنتی و دیگر خدماتی که توسط خدمت‌دهندگان اینرنتی آنها مسدود شده‌اند استفاده کنند. خدمات پنهانی تور به کاربران اجازه می‌دهد تا وبسایت یا دیگر خدمات اینترنتی خود را بدون نیاز به فاش کردن مکان خود منتشر کنند. افراد برای ارتباطات حساس اجتماعی نیز از تور استفاده می‌کنند، مانند اتاق‌های چت و تالارهای گفتگو برای قربانینان تجاوز و سوء استفاده، و یا افراد دارای بیماری‌های خاص. تنوع کسانی که از تور استفاده می‌کنند در واقع یکی از قوت‌هایی است که باعث میزان بالای امنیت آن می‌شود. تور شما را در میان سایر کاربران شبکه پنهان می‌کند، بنابراین هر چقدر جمعیت کاربران تور بیشتر و متنوع‌تر باشد، از هویت شما بهتر حفاظت می‌شود. امروز، ایرانیان در مکان سوم بعد از آمریکا و آلمان در استفاده از شبکه تور قرار دارند, به همین دلیل ما تصمیم به راه اندازی این وبلاگ گرفتیم که با موافقت تور قرار گرفت.
دیگر مساله اصلی برای کسانی که نگران حریم خصوصی‌شان هستند این است که دریافت کننده ارتباطات شما می‌تواند با نگاه کردن به سربرگ‌ها (Header) ببیند که شما آنها را فرستاده‌اید. این کار را واسطه های مجاز مانند خدمات‌دهندگان اینترنتی (ISP ها) و نیز واسطه‌های غیرمجاز هم می‌توانند انجام دهند. یک نوع ساده از تحلیل ترافیک می‌تواند به این شکل باشد که شخصی میان فرستنده و گیرنده در شبکه می‌نشیند و به سربرگ‌ها نگاه می‌کند. اما انواع قدرتمندتری از تحلیل ترافیک نیز وجود دارد. برخی از حمله کنندگان در بخش‌های مختلفی از اینترنت به طور همزمان جاسوسی می‌کنند و از روش‌های پیشرفته آماری برای ردیابی الگوهای ارتباطی تعداد زیادی از سازمان‌ها و افراد مختلف استفاده می‌کنند. رمزنگاری علیه این گونه حملات کمکی نمی‌کند، چرا که تنها محتوای اطلاعات رد و بدل شده را پنهان می‌کند و نه سربرگ‌های آن را.

پس به راستی راه حل چیست؟ یک شبکه توزیع شده و بی نام و نشان!
تور به کاهش خطر تحلیل ترافیک (چه ساده و چه پیشرفته) کمک می‌کند به این ترتیب که مبادلات شما میان چندین مکان مختلف در اینترنت توزیع می‌شود، به طوری که هیچ نقطه ای در این میان نتواند ارتباط میان شما و مقصدتان را تشخیص دهد. این ایده شبیه به این است که از یک مسیر پر پیچ و خم و گیج کننده حرکت کنید و هر از گاهی ردپای خود را پاک کنید تا کسی که دنبال شما افتاده است، راه را گم کند. بسته‌های داده در شبکه تور به جای اینکه مستقیم از مبدأ به مقصد بروند، یک مسیر نامعین تصادفی از میان چندین بازپخش کننده (relay) را طی می‌کنند که ردپای شما را پنهان می‌کند. به طوری که هیچ مشاهده کننده‌ای از یک نقطه شبکه نتواند تشخیص دهد که داده‌ها از کجا آمده و به کجا می‌روند.

چرا پیاز؟
مسیریابی پیازی روشی برای تبادل اطلاعات به صورت ناشناس در شبکه‌های رایانه ای است. پیام‌ها پی در پی رمزگذاری می شوند و توسط تعداد زیادی گره شبکه با نام مسیریاب‌های پیازی فرستاده می شود. هر مسیریاب پیازی یک لایهٔ رمز را برای خواندن دستورات مسیریابی رمزگشایی می‌کند و پیام را به مسیریاب بعدی می فرستد که همین روند را تکرار می کند. این روش باعث می‌شود که گره‌های مسیریاب از محتوا و مبدا پیام اطلاع نداشته باشند.


برگرفته از وبلاگ تور

۱ نظر:

  1. mndomi@yahoo.comبهمن ۱۴, ۱۳۹۱

    خوب چگونه کار میکنه من که نصب کردم کار نکرد .ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخحذف