۱۳۹۰/۰۷/۱۱

قطع وی پی ان با دستور سازمان فیلترینگ

فارس: در حالی پورت‌های وی پی ان از روز ششم مهرماه در کشور بسته شده که یک مقام مسئول در این خصوص گفت: این اقدام به دلیل استفاده از این پورت‌ها برای دسترسی به سایت‌های دارای محتوای مجرمانه، صورت گرفته است.
این مقام مسئول اظهار داشت: به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دسترسی به وی پی ان در کشور قطع شده است.
وی گفت: این دستور به شرکت ارتباطات زیرساخت، به عنوان بخش حاکمیت ابلاغ شده و به این ترتیب پورت‌های وی پی ان توسط حاکمیت بسته شده‌ است.
این مقام مطلع ادامه داد: وجود وی پی ان غیرقانونی است و نباید بدون مجوز وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بسته شدن پورت‌های وی پی ان ارتباطی با نزدیک شدن به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ارائه اینترنت ملی دارد، گفت: این دو قضیه ارتباطی با هم ندارند.
از روز ششم مهرماه پورت‌های وی پی ان در کشور بسته شده که این به معنی قطع وی پی ان در کشور است.
با توجه به اینکه پیش‌تر وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود که فاز نخست اینترنت ملی از پایان شهریور اجرایی می‌شود، بسیاری این اقدام را نخستین قدم در مسیر ارائه اینترنت ملی دانسته‌‌اند.
این در حالی است که استفاده از پورت‌های وی پی ان به ابزاری برای دور زدن نرم افزار فیلترینگ کشور و دسترسی به سایت‌هایی که بر اساس قانون دارای محتوای مجرمانه هستند، تبدیل شده بود.

بررسی موارد حقوقی و نگاهی به قوانین بین المللی و حقوق بشری که در رابطه با فیلترینگ اینترنت در ایران نقض می شود:

بند یک ماده نوزده میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
بند دو ماده نوزده میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده نوزده اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
بخشی از بند یازده اعلامیه هزاره: آزادی رسانه ها برای اجرای نقش اساسی آنها و نیز حق مردم برای دسترسی به اطلاعات را تضمین کنیم .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر