۱۳۹۰/۰۴/۲۴

توسل تهران به سانسور شديدتر برای مقابله با اينترنت

گاردين زير عنوان "تشديد سانسوراينترنت در ايران برای مقابله با اينترنت سايه ای آمريکا" می نويسد ايران سانسور اينترنت را با به روز رسانی سيستم فيلترينگی تشديد کرده است که رژيم اسلامی را قادر می کند جلو دسترسی به هزاران وب سايتی را بگيرد که اين رژيم استفاده از آنها را برای ايرانيان صلاح نمی داند.

اين اقدام يک ماه پس از آن انجام می گيرد که آمريکا برنامه های به راه انداختن سرويس هائی جديد برای تسهيل در دسترسی به اينترنت و تماس های تلفنی همراه در کشورهای کنترل کننده بر آزادی بيان را اعلام کرد - برنامه هائی که رژيم تهران را سخت خشمگين ساخت، و با واکنش هائی تند از سوی چندين مقام ايرانی مواجه شد.

اين به روز رسانی در مراحل اوليه چنين تعبِير شده بود که فعاليت دستگاه سانسور در ايران آرام می گيرد.

وب سايت های ايرانی روز دوشنبه از رفع موقتی فيلترينگ در ايران و امکان دسترسی استفاده کنندگان از اينترنت به سايت هائی ممنوعه نظير توئيتر و فيس بوک خبر دادند. اما اميد به لغو سانسوردر ايران خيلی زود نقش برآب شد زيرا رسانه ها اندکی بعد خبر دادند اين دسترسی کوتاه مدت ناشی از اقدامات مربوط به نصب و آزمايش يک سيستم جديد فيلترينگ بوده است.

به رغم فيلترينگ، بسياری از ايرانيان از طريق وب سايت های پراکسی و يا سرويس های VPN موسوم به شبکه های مجازی شخصی، به وب سايت های ممنوعه دسترسی داشتند. هدف اين به روز رسانی بستن راه عبورازسانسورها به روی استفاده کنندگان است.

بيش از ۵ ميليون وب سايت در ايران فيلتر شده است.

بنظر می رسد ايران نگران نفوذ اينترنت، بخصوص سايت های مربوط به شبکه های اجتماعی است که فعالان دمکراسی در خاورميانه از آنها برای ترويج و تبليغ در باره جنبش های خود استفاده می کنند.

در ايران، خبرگزاری نيمه دولتی فارس اظهارات يک مقام دولتی معرفی نشده را نقل می کند که گفته است "وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال تقويت سيستم فيلترينگ است و قطعی های مقطعی اخير به دليل ارتقای اين سيستم بوده است".

در همين حال نسيم آنلاين، آژانس پخش کننده پيام های خبری کوتاه به سبک توئيتر می گويد اطلاعاتی کسب کرده است که روز دوشنبه "يک سيستم فيلترينگ جديد برای موتورهای جديد گوگل و ياهو" نصب و آزمايش شده است.

اپوزيسيون ايران معتقد است ايران تکنولوژی فيلترينگ خود را از چين می خرد. در سپتامبر ۲۰۰۹، سپاه قدرتمند پاسداران انقلاب که تشکيلاتی زير نظر مستقيم آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد است ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات ايران را خريد که ناظر بر فيلتلرينگ اينترنت کشور است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر