۱۳۹۰/۰۳/۱۴

دسترسی به اینترنت از مصادیق حقوق بشر معرفی شد

بر اساس اعلامیه جدید سازمان ملل دسترسی به اینترنت جز حقوق بشر دانسته می شود. در گزارشی که در روز گذشته منتشر شد سازمان ملل متحد اعلام کرد قطع دسترسی مردم به اینترنت از موارد نقض حقوق بشر و مغایر با قوانین بین المللی است.

به گزارش آی تی پرو پرتال، اعلامیه جدید بعد از جلسه هفدهم شورای حقوق بشر سازمان ملل صادر شده و بر اساس رای جمعی اعضا اینترنت ابزاری مناسب برای دسترسی اعضای سازمان به حقوقشان بوده و تاثیر مثبت و غیرقابل انکاری بر جوامع انسانی داشته و لذا یکی از مصادیق حقوق بشر محسوب خواهد شد.
بر اساس این اعلامیه دولت ها باید به دسترسی آسان و کم هزینه کاربران و شهروندان به اینترنت کمک کنند و این امر باید به یک هنجار مبدل شود.

پیش از این برخی دیگر از کشورهای جهان از جمله تعدادی از کشورهای اسکاندیناوی هم دسترسی به اینترنت را یک حق مسلم و غیرقبل انکار برای شهروندانشان دانسته بودند.

این اطلاعیه در شرایطی صادر می شود که هزینه بالا و کیفیت پایین خدمات اینترنت در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله عوامل اصلی ضریب نفوذ پایین اینترنت دانسته می شود.

منتقدان می گویند”حکومت جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهای جهان سومی است که به صورت تعمدی از رشد اینترنت در این کشور جلوگیری میکند.”

در اعلامیهٔ سازمان ملل متحد آمده است: ” در حالی که این اقدامات، مسدود و فیلتر کردن، مانع دسترسی استفاده کنندگان به محتوای خاص در اینترنت می شود، مگر بعضی از کشور ها اقدام به قطع دسترسی به اینترنت به طور کامل کرده اند.”

در این گزارش آمده است که قطع دسترسی استفاده کنندگان به اینترنت نقض قوانین حقوق مالکیت معنوی، نقض ماده ۱۹، لایحهٔ ۳ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و در نتیجه حرکتی غیر مناسب است.

این گزارش از همه کشورها خواسته تا اطمینان دهند دسترسی استفاده کنندگان به اینترنت در هر زمان از جمله در دوره نا آرامی ها قطع نشود و همچنین از دولت ها خواسته تا با لغو یا اصلاح قوانین حق مالکیت فکری، مانع از قطع دسترسی استفاده کنندگان به اینترنت نشوند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که معترضان در سوریه می گویند در روزهای اخیر و با اوج گیری اعتراض ها، اینترنت بارها قطع شده و برخی مناطق شاهد قطعی دایمی این خدمات است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر