۱۳۸۹/۰۵/۱۸

اعمال فیلترینگ یکپارچه برای سایتهای اینترنتی در ایران


خبرگزاری هرانا - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، از انجام “فیلترینگ یکپارچه در کل کشور و از مسیر گیت وی” خبر داد و تعیین “سایتهایی که مشمول طرح فیلترینگ و انسداد قرار می گیرند” را نیز، از وظایف «کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ» ذکر کرد.

اعضای کمیته موسوم به «تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌های اطلاع‌رسانی» که آذرماه سال گذشته در دادستانی تشکیل شده، بر پایه لایحه جرایم رایانه‌ای، وزیر یا نماینده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری، اطلاعات، دادگستری، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس سازمان صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی و یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس، و یک نفر نماینده مجلس به انتخاب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می باشند.

به گزارش مهر، محمود خسروی دوشنبه ١۸ امردادماه، در نشستی خبری با بیان اینکه برنده مناقصه انجام فیلترینگ مشخص شده است، بدون ذکر نام یا وابستگی آن شرکت به مرکزی خاص، آنرا “یک شرکت داخلی” ذکر کرد که وظیفه به روزرسانی طرح فیلترینگ را به عهده گرفته است.

وی تاکید کرد “برابر قانون نیز، هر سرویس دهنده اینترنت موظف است که موارد اعلام شده را اجرا کند.”

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، در مورد سطح متفاوت خدمات برخی شرکتهای ارائه دهنده اینترنت در مورد دسترسی به سایتها گفت: براساس قانون جرایم رایانه ای، فیلترینگ یکپارچه برای تمامی شرکتهای اینترنتی تعریف شده است و ISP ها این اجازه را ندارند که به دلخواه برای سایتی محدودیت و عدم محدودیت اعمال کنند.

وی ادامه داد: فیلترینگ یکپارچه در کل کشور و از مسیر “گیت وی” انجام می شود و تعیین سایتهایی که مشمول این طرح قرار می گیرند از سوی کمیته تعیین مصادیق خواهد بود و شرکت ارتباطات زیرساخت آن را اعمال می کند.

گفتنی است مشاور پیشین قضایی دادستان کل جمهوری اسلامی، چندی پیش اعلام کرده بود که در ایران بیش از پنج میلیون وب‌سایت اینترنتی به دلیل “مطالب غیراخلاقی”، “امنیتی” و همچنین “ضداجتماعی” مسدود شده‌اند.

قاچاق مکالمه دیگر نداریم

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، سپس با بیان اینکه روزانه ١٣ میلیون دقیقه مکالمه از مسیر قانونی وارد کشور می شود، گفت: امنیت شبکه زیرساخت ارتقا یافته به نحوی که هم اکنون قاچاق مکالمه به داخل کشور در حد صفر است.

خسروی اوایل خرداد ماه امسال در نشست خبری گفته بود بیش از شصت درصد ترافیک وارده به کشور از مبادی قاچاق از سمت تلفن های همراه است و مابقی آن از سمت تلفن ثابت صورت می گیرد اما آمار دقیقی از میزان ترافیک قاچاق وارده به کشور موجود نیست.

اطلاعی از فیلترینگ سایتهای دولتی نداریم

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد اجرای هاستینگ داخلی برای شرکتهای دولتی تا پایان شهریورماه و فیلترینگ این سایتها در صورت عدم انتقال میزبانی به داخل کشور اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: آماری از اینکه چه تعداد سایت اینترنتی دولتی در داخل کشور میزبانی می شوند در دست نداریم.

وی در مورد وضعیت موتور جستجوگر ملی نیز گفت: اطلاعی از این پروژه نداریم اما طبق برنامه پنجم توسعه باید کاربردهای دولت الکترونیک نهایی شود که از این حیث شبکه اینترانت ملی می تواند بسیاری از نیازها را مرتفع سازد.

چندی پیش، رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی گفته بود: امروزه یکی از شاخص‌های توسعه جوامع تعداد کاربران اینترنت پر سرعت ‪ ADSL‬ است و ایران در این زمینه در رتبه پایینی حتی در منطقه خاورمیانه قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر