۱۳۸۹/۰۱/۱۶

ایران در سکوی اول اختلال پیامک و اینترنت

بی شک سال 88 برای صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات سال پر باری از نظر اختلال در سرویس های مختلف ارتباطی بود چرا که در این سال سرویس پرمخاطب پیامک برای زمان طولانی قطع شد و این قطعی باعث شد تا نام ایران در رکورد بالاترین مدت زمان قطع پیامک تلفن همراه در سراسر جهان ثبت شود.

علاوه بر این کاربران سرویس های اینترنتی هم با بیشترین قطعی و اختلال در اینترنت روبه رو شدند. همچنین سرویس تلفن اینترنتی یا همان voip در یک دوره زمانی به طور کامل مسدود شد که این مشکل علاوه بر کاربران، شرکت های خصوصی فعال در این بازار را نیز به شدت متضرر کرد.

21روز بدون پیامک
یکی از وقایع مهم سال 88 که به واسطه دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد گسترش استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات توسط کاربران و برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است.

تا جایی که برخی کارشناسان معتقد بودند این دوره از انتخابات به رشد و توسعه صنعت آی تی یا همان فناوری اطلاعات در کشور کمک شایانی کرده است. می توان این ادعا را داشت که یکی از برندگان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت مخابرات ایران بوده است چراکه کاربران این شرکت با ارسال حجم انبوهی از پیامک در طول روز و شب های مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری توانستند سود هنگفتی را روانه این شرکت تازه خصوصی شده کنند.

بعد از پیامک، اینترنت یکی دیگر از ابزارهایی بود که در این دوره از انتخابات کاندیداها و کاربران بیش از گذشته از آن استفاده کرده اند. به نحوی که برخی از کاندیداها به جای استفاده از روش های سنتی با استفاده از سایت های اینترنتی اقدام به اطلاع رسانی در خصوص برنامه های خود کردند.

در واقع می توان این ادعا را داشت که اکثر کاربران چه معمولی و چه تخصصی در نبود رسانه و مطبوعات خاص برای هر یک از کاندیداها، از طریق اینترنت و سایت های اینترنتی، نامزدهای مورد نظر خود را شناخته و با برنامه های آنها آشنا شدند.

در آن زمان و آن شرایط اکثر فعالان و کارشناسان حوزه آی تی معتقد بودند استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، می تواند بستر مناسبی برای فرهنگ سازی در استفاده همین روش را در حوزه هایی همچون تجارت و اقتصاد فراهم کند.

در واقع اکثر کارشناسان بر این باورند که فعالیت های انجام گرفته در چند روز انتخابات شرایط را به نفع فناوری اطلاعات و ارتباطات تمام کرده بود. اما این شرایط زمان زیادی دوام نیاورد چرا که درست در روز 21 خرداد ماه، یک روز مانده به زمان رای گیری سرویس پیام کوتاه به مدت 21 روز قطع و سرویس اینترنت و تلفن اینترنتی دچار اختلالات شدیدی شدند.

گفته می شد به دنبال غیرفعال شدن سرویس پیامک شبکه تلفن همراه کشور هریک از اپراتورهای اول، تالیا و اپراتوردوم و نیز پیمانکاران پیامک با ضررهای فراوانی مواجه شدند. همچنین با قطع سرویس پیامک به مدت 21 روز، ایران دارای رکورد بالاترین مدت زمان قطعی پیامک تلفن همراه در سراسر جهان شد.

با نزدیک شدن به زمان رای گیری دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری این شایعه کم کم قوت می گرفت که قرار است سیستم پیامک و اینترنت کشور دچار اختلال و قطعی شود؛ شایعه ای که همزمان با انتشار اطلاعیه ای از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکذیب شد.

در همین خصوص و در آن زمان مسوولان شرکت مخابرات اعلام کردند که در روز انتخابات، تحت هیچ شرایطی کاربرد خدمات ارزش افزوده را محدود نخواهیم کرد و اینکه ممکن است ایجاد اختلال در شبکه به مخابرات اعلام شود، صحیح نیست و قاعدتاً چنین درخواستی از ما نخواهد شد. همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت متولی تامین پهنای باند اینترنت کشور با شایعه دانستن این اتفاق، قطع اینترنت در روز انتخابات را تکذیب کرد.

شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه ای عنوان کرد: این شرکت به دلیل برگزاری رایانه ای و الکترونیکی انتخابات، نهایت همکاری خود را برای تامین ظرفیت مورد نیاز خواهد داشت تا انتخابات هرچه بهتر برگزار شود. همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت شبکه مورد نیاز برای ستاد انتخابات را تامین می کند و نهایت تلاش خود را خواهد داشت تا کمترین اختلالی در شبکه دیتا به وجود نیاید.

اما پس از ایجاد اختلال تنها واکنشی که مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شخص وزیر نشان دادند دعوت به صبر بود و در واقع درست بعد از این واکنش بود که سیستم پیام کوتاه کشور فعال شد.

با فعال شدن دوباره این سیستم موضوع میزان ضرر ناشی از این قطعی به بحث های رسانه ای تبدیل شد. بنا بر آمارهای تایید نشده در آن دوره زمانی قطع شدن ارتباط بیش از 31 میلیون مشترک همراه اول چیزی در حدود 8میلیارد و 640میلیون تومان ضرر به این اپراتور وارد کرده که این میزان با احتساب قطع سیستم های پیام کوتاه ایرانسل و تالیا تا 14 میلیارد تومان نیز افزایش احتمالی یافته است. هر چند به نظر می رسد این ضرر بعد از وصل مجدد سیستم پیام کوتاه و ارسال چند باره یک پیامک به مقصد جبران شده باشد.

از اختلال تا قطع اینترنت
بعد از قطع پیام کوتاه، اختلال در سرعت اینترنت یکی دیگر از مشکلاتی بود که سال گذشته کاربران با آن دست و پنجه نرم کردند. این اختلال برعکس اختلال در سرویس پیامک مربوط به زمان خاصی نبود چراکه این اختلال همیشگی و پیوسته همراه کاربران بود.

اما در مقابل این اختلالات و سرعت پایین اینترنت مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرعت اینترنت را کافی عنوان می کردند و برای صحت ادعای خود نیز آمارهایی از افزایش ضریب نفوذ اینترنت ایران و جایگاه اول کشور در میان کشورهای منطقه ای را مطرح می کردند و اگر باز هم کاربران راضی نمی شدند پای لنگر کشتی و برخورد آن به کابل جاسک- فجیره را به میان می کشیدند و با این وعده که به زودی این مشکل حل می شود، کاربران را راضی نگه

می داشتند. اما سال گذشته اختلال در اینترنت محدود به سرعت آن نماند و کاربران را با تجربه جدیدی؛ یعنی قطع سرویس جی میل نیز آشنا کرد.اختلال در سرویس جی میل یکی از سرویس های پرمخاطب گوگل تقریباً از چند ماه پایانی سال شروع شد و کاربران ایرانی را با مشکل جدی مواجه کرد؛ مخصوصاً کاربرانی را که علاوه بر چک کردن میل یا چت کردن کارهای تجاری خود را روی این سرویس قرار داده اند.

به دنبال عدم پاسخی شفاف از سوی مسوولان مرتبط در خصوص این اختلال بازار شایعات نیز داغ و باعث شد هر یک از کاربران نظریات خاصی را در این خصوص مطرح کنند. افزایش این حجم شایعات در نهایت منجر به انتشار اطلاعیه ای از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد که در آن اعلام شد این اختلال نه توسط وزارتخانه صورت گرفته و نه ربطی به قطع کابل جاسک و فجیره دارد بلکه این اختلال و عدم دسترسی به این سرویس از سوی شرکت مربوطه یعنی گوگل انجام شده است.

هر چند که بعد از این اظهار نظر، گوگل نیز در اطلاعیه ای، اعلام کرد مشکلات پیش آمده خارج از کنترل این شرکت است. در آن زمان بسیاری از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله سعید مهدیون مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات، این اختلال را به فال نیک گرفت تا کاربران ایرانی از سرویس های بزرگی همچون گوگل و یاهو به سرویس های وطنی همچون میل ملی مهاجرت کنند؛ میلی که مشخص نیست چه زمانی و با چه ویژگی هایی قرار است به کاربران ایرانی ارائه شود.

ورشکستگی فعالان تلفن اینترنتی
در کنار قطع سرویس پیامک و اختلال های اینترنتی که همچنان نیز ادامه دارد اختلال در سرویس تلفن اینترنتی نیز بسیاری از فعالان این حوزه و کاربران را با مشکلات اساسی روبه رو کرد به نحوی که در سال 88 بسیاری از شرکت های خدمات دهنده سرویس تلفن اینترنتی دچار ورشکستگی و از دست دادن بازار خود شدند.

این سرویس درست از 28 خردادماه دچار اختلال شدید شد؛ که این شرایط نارضایتی کاربران و شرکت های خدمات دهنده بخش خصوصی را فراهم آورد و باعث شد بسیاری از کاربران نتوانند تماس های ساده خود را با خارج از کشور برقرار کنند. این قطعی در حالی رخ داد که گفته می شود بسیاری از کسانی که از این کارت ها استفاده می کنند، افرادی هستند که تمکن مالی چندانی ندارند و برای استفاده های ضروری و ارتباط خود با خانواده و اقوام در خارج از کشور از آن استفاده می کنند.

براساس گزارش های منتشر شده این قطعی باعث افزایش آمار ورشکستگی فعالان خصوصی این بازار شد و این در حالی بود که در کنار قطع شدن سرویس های تلفن اینترنتی از سوی خدمات دهندگان بخش خصوصی، ارائه این سرویس از سوی سه شرکت برنده مزایده زیرساخت یعنی تراشه سبز، ضحی کیش و پیشگامان کویریزد ادامه داشت.
http://news.gooya.com/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر