۱۳۸۸/۱۲/۲۹

نیویورک تایمز: جنگ سایبری با دولت ایران

مردمک : نیویوک تایمز پنج‌شنبه، ۱۸ مارس، در مقاله‌ای به موضوع جنگ سایبری در ایران پرداخته و لزوم کمک به مخالفان دولت این کشور برای دسترسی بیشتر به نرم‌افزار و سخت‌افزارهای رایانه‌ای در جهت جریان آزاد اطلاعات و اخبار را مطرح کرده‌است.

نازیلا فتحی،‌ نویسنده این مقاله با اشاره به تصمیم جدید دولت آمریکا مبنی بر برداشتن تحریم خدمات مختلف آن‌لاین، آن‌ها را برای مخالفان ایران کافی نمی‌داند.

به نظر او هنوز راه‌ درازی درپیش روی فعالانی است که هدفشان برداشتن همه محدودیت‌های خدمات اینترنتی است، خدماتی که به نظر رهبران مخالفان برای ادامه ارتباط باز حیاتی هستند.

در ماه‌های اخیر دولت ایران جنگ سایبری را علیه مخالفان، با هدف حذف تقریبا همه منابع خبری و اطلاعاتی مستقل و بستن خدمات شبکه‌های اجتماعی رایانه‌ای، به راه انداخته است.

نویسنده مقاله هدف اولیه تحریم آنلاین ایران را محدود کردن توانایی ایران در توسعه تکنولوژی هسته‌ای می‌داند، خدماتی که امکان استفاده از نرم‌افزارهای رایگان رایانه‌ای نظیر گفت‌وگو از طریق گوگل یا یاهو فراهم می‌کنند. اما فعالان اجتماعی می‌گویند این امر نهایتا منجر به فشار بیشتر روی مردم شده‌است.

علی‌اکبر موسوی خوئینی‌ها عضو سابق مجلس ایران که در حال حاضر در واشنگتن بسر می‌برد این سیاست را «ضد و نقیض» می‌خواند.

در این مقاله آمده‌است که این تصمیم جدید دولت آمریکا، کاربران ایرانی را قادر می‌سازد تا آخرین نرم‌افزارها را روی کامپیوتر خود نصب کند تا تلاش‌های دولت را برای بستن وب‌سایت‌ها شکست دهند و استفاده از کپی‌های این برنامه‌ها را که آسان‌تر توسط دولت هک می‌شوند را به پایان برند.

اما مخالفان می‌گویند آن‌ها هنوز هم کمک بیشتری نیاز دارند تا از موانع اطلاعاتی دولت عبور کنند.
مهدی یحیی‌نژاد، پایه‌گذار «بالاترین» که یکی از بزرگترین وب‌سایت‌های فارسی‌زبان است و مرکز آن در آمریکاست، جمهوری اسلامی را در محدودکردن دسترسی مردم به این منابع «بسیار کارا» توصیف می‌کند.

او براین باور است که ایرانی‌ها هنوز هم به کمک بیشتر نیاز دارند تا ۵۰ درصد آن‌ها بتوانند مستقل از رسانه‌های تحت‌کنترل حکومت به منابع خبری دسترسی داشته‌باشند.

به نوشته نیویورک‌ تایمز در سال گذشته وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای منابع اصلی خبری و ابزارهایی برای سازماندهی و تحرک مردم شده‌بودند. مخالفان از این طریق اخبار مربوط به تظاهرات و ویدئوهای مربوط به استفاده نیروهای امنیتی از خشونت نسبت به معترضان را منتشر می‌کردند.

اما سردمداران حاکم در ایران با درک اهمیت این ابزارهای شبکه‌ای تلاش‌هایی را برای حذف آن‌ها آغازکردند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ «ارتش سایبری» ایران به توییتر که اصلی‌ترین ابزار ارتباطی برای مخالفان بود حمله‌ کرد. حمله‌کنندگان، کاربران توییتر را به صفحه‌ای می‌بردند که نوشته‌بود:«این صفحه به‌وسیله ارتش سایبری ایران هک‌شده‌است.»

در ماه‌های اخیر دولت ایران سرعت اینترنت را به شدت کاهش داده‌است به طوریکه حتی کاربران نمی‌توانند ساده‌ترین عملیات مانند خواندن ای‌میل‌های خود را انجام دهند. تقریبا فرستادن ویدیو غیرممکن شده‌است و بسیاری از وب‌سایت‌های مخالفان بسته‌شده‌اند. دولت نیز روی کانال‌های ماهواره‌های خبری، مانند صدای فارسی بی‌بی‌سی و آمریکا که میلیون‌ها بیننده داشتند، پارازیت انداخته‌است.

نیویورک‌ تایمز به دستگیری بسیاری از کارشناسان سایبری در ماه‌های اخیر، که به‌خاطر فرستادن پیام‌های سیاسی از طریق ای‌میل به زندان افکنده‌شده‌اند، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد برخی از آن‌ها به محاربه متهم شده‌اند‌، اتهامی که مجازات اعدام دربردارد.

این روزنامه آمریکایی از قول خبرگزاری فارس گزارش کرده‌است که در ماه جاری پارلمان ایران ۵۰۰ میلیون دلار بودجه برای جنگ سایبری تخصیص داده‌است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد که مخالفان هم سعی‌کرده‌اند تا با نرم‌افزارهای طراحی شده با محدودیت‌ها مبارزه کنند اما پس از کاهش سرعت اینترنت این امر عملی نیست.

رهبران مخالفان، به نقل از این روزنامه، خواهان دسترسی به سخت‌افزارهای اینترنتی و خدمات اینترنتی ماهواره‌ای با سرعت بالا هستند که به نظر کارشناسان اعمال پارازیت روی آن‌ها با دشواری بیشتر مواجه است.

این خدمت سخت‌افزاری از سوی شرکت آمریکایی «خدمات جهانی هاگز» قابل دسترسی است که در اروپا و خاورمیانه عرضه می‌شود اما مقامات این شرکت می‌گویند تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود نمی‌توانند اجازه دهند کاربران ماهواره‌ای خدماتی به ایرانی‌ها ارائه‌دهند.

پارازیت خلاف قوانین بین‌المللی است

ایران خود دارای هیچ ماهواره ارتباطی نیست و برای پخش همه کانال‌های محلی خود به انگلیسی، فارسی یا عربی وابسته به شرکت‌های خارجی است. پارازیت اعمال شده از سوی ایران روی بی‌بی‌سی و صدای آمریکا تخلف از قوانین بین‌المللی محسوب می‌‌شود.

صادق صبا مدیر تلویزیون فارسی‌زبان بی‌بی‌سی در این زمینه بر این باور است که این عمل دولت ایران می‌تواند موجب هرج‌ومرج در نظم ماهواره‌‌ای شود به‌خصوص اگر سایر کشورها هم به این اقدام دست زنند.

پس از انداختن پارازیت روی بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در ماه دسامبر سال قبل توسط دولت ایران شرکت فرانسوی یوتل‌ست خدمات خود را روی یکی از ماهواره‌های هات‌برد دو برابر کرد. این ماهواره پیشرفته در مقابل پارازیت مقاوم است اما ایرانیان ملزم می‌شوند تا وسایل جدیدی برای استفاده از آن خریداری کنند که هم غیرقانونی است و هم کمیاب.

نیویورک تایمز در انتهای مقاله خود با تاکید بر این‌که بیشتر مخالفان دولت ایران روی تکنیک‌های مبارزه با دولت کار می‌کنند می‌نویسد که برخی نیز مبارزه را در معنای گسترده‌تر تعبیر می‌کنند.

آقای خوئینی‌ها که متفکر مهمان دانشگاه استانفورد است می‌گوید:«موضوع، جنبش سبز مخالفان در ایران نیست. موضوع، مردم‌سالاری است و این که وقتی مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند می‌توانند انتخابی خردمندانه کنند. اگر مردم به اطلاعات آزاد دسترسی داشته‌باشند، هیچ‌کس حتی رهبران کنونی مخالف نمی‌توانند جنبش مردم را از آنان بربایند آن‌طور که اسلام‌گراها در انقلاب ۱۹۷۹ کردند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر